באוגוסט 2021 עברה דנה (שם בדוי) ובן זוגה לדירה שכורה בירושלים. שניהם היו סטודנטים צעירים והתקציב שברשותם היה דל, כך שהריהוט ומוצרי החשמל שהם חיפשו עבור ביתם החדש צריך היה להיות זול ושימושי. "התחלנו בחיפוש נרחב ומעמיק במרבית הפלטפורמות הדיגיטליות ובדקנו בקרב חברים אם מישהו מוכר למשל את מכונת הכביסה שלו", היא מספרת ל"שומרי הסף". "כבן זוגי שאל את אחד מחבריו, הוא ענה לו שהוא מכיר בחור שמתעסק במכירת מוצרים יד שניה". בשיחה עם אותו אדם, שנכנה אותו לצורך הכתבה כנ', נאמר לה שתוכל לקבל את מכונת הכביסה עד הבית, וגם תקבל אחריות לשלושה חודשים.

את המכונה דנה קיבלה, אבל היא לא הייתה דומה לזו שהראה לה נ' בתמונה ששלח לה. לאחר כמה חודשים המכונה אף החלה להראות סימני "גסיסה" ובסוף הפסיקה לעבוד כמעט לחלוטין. "ניסיתי לברר עם נ' מה משמעות הדבר, ונתקלתי בחומה בצורה ובחוסר היענות מוחלט מצדו", היא משחזרת. בחיפוש מעמיק על אודותו גילתה דנה להפתעתה שיש לאותו נ' כמה זהויות בפייסבוק, ונתקלה בפוסטים נוספים עליו עם מספר רב של תלונות על דפוס התנהגות דומה ושיטת עבודה שנראית כמו תרמית.

בהמשך הבינה דנה שמדובר בשיטה: נ' מפסם מידע מטעה בעמודי פייסבוק מובילים של מוצרי חשמל יד שנייה הנראים כחדשים, מה שלבסוף מתברר כשגוי. מוצרי החשמל ישנים, תקולים ושובקים חיים אחרי זמן קצר. לצד זאת, ניתנות הבטחות סרק על אחריות מלאה למשך כשלושה חודשים אלא שבפועל – בעל העסק מתחמק ונעלם כלא היה.

אחת השיחות עם נ'

איילה (שם בדוי), גם היא מירושלים, סיפרה ל"שומרי הסף" סיפור דומה מאוד לזה של דנה, והיא הוסיפה שנ' גם הבטיח להחליף לה את המוצר אבל אז נעלם. משלא קיבלה מענה הולם, החליטה איילה לפנות למשטרה כאשר ברשותה הוכחות ותיעוד של התנהלותו הלקויה של נ'. לבסוף, בשל חוסר ראיות מספקות, התיק במשטרה נסגר. במקביל, מבדיקה עלה כי נ' ממשיך להפעיל עמוד פייסבוק בניסיון למכור מוצרים תקולים נוספים לקורבנות חדשים.

בחלוף השנים, נראה כי צרכנים נוספים ממשיכים ליפול ברשתו. כך נחשפנו גם לסיפורה של רוני (שם בדוי), שמלכתחילה הייתה סקפטית באשר לפרסומו של נ'. "הייתי מוכרחה ללכת לבדוק את המוצר במו עייני, מאחר שלא הייתי בטוחה במהימנות התמונות ובדרך מכירתו של נ', זאת כי מדובר היה במוצר יד שנייה. תחושותיי התבררו בדיעבד כנכונות, משום שבפועל שילמנו על מכונה שהייתה רחוקה שנות אור מזו שראיתי בשטח המכירה של נ'. לבסוף התברר שהמכונה הפסיקה לעבוד לאחר מספר שבועות".

במסגרת אותה השיטה התגלה כי נפלו כקורבן גם ברכי (שם בדוי) ולבסוף גם הוריה. ברכי מספרת שניסתה למנוע מהוריה קניית מוצר מנ', לאחר שגילתה כי הוריה עתידים לרכוש את המוצר ממנו כאשר, לדבריה, זמן לא רב לפני כן הונה אותה. לרוע מזלה, ברכי לא הצליחה לגרום לנ' לבטל את ההזמנה, בטענה שבקשתם מאוחרת מידי ועליו לכסות את ההוצאות השונות. כך הוריה קיבלו בעל כורחם את מכונת הכביסה, ובאין מפתיע גם זו הפסיקה לעבוד כראוי לאחר זמן קצר.

מאיסוף תשובות של עדויות שונות, ניתן לראות כי המענה מצד נ' לקה בחסר, וכן במרבית המקרים הוא נעלם ללקוחותיו. חלק מהלקוחות החלו באיומים שונים הכוללים בין השאר 'שיימינג' ברשתות החברתיות, או לחילופין פנייה לגורמים מוסמכים כגון משטרת ישראל וארגוני צרכנות שונים.

נראה כי נ' פעל בשיטת "מצליח", ניצול חוסר תשומת לב של הצרכנים התמימים. מבדיקת המערכת נראה כי ההיקף הינו רחב ועומד על עשרות צרכנים מתוסכלים. נ' כנראה מניח שרוב הצרכנים יוותרו על עימותים, האשמות ותביעות. רק בעת שהובהר לו כי הקונה לא מתכוון לוותר על עוגמת הנפש ועשוי לפנות לגורמים רשמיים כגון המשטרה והאגודה למען הצרכן – נ' הואיל לספק מענה זמני, מחשש להסתבכות ואכיפה משטרתית.

שיחה נוספת עם אחת הנפגעות

המענה הזמני, כך גילתה מערכת התחקירים, יתאפיין תחילה בטיפים ועצות לתיקון המכונה טרם הגעתו, ולאחר מכן חלופה של הגעה לבית הלקוח וכן תיקון או החלפת המוצר הפגום, בהחלפת מוצר אחר. אלא שגם המוצר החדש כנראה יתקלקל לאחר זמן מה. בחלק מן המקרים, זאת מפי עדות של ליאת (שם בדוי) למשל, השתמש ניסים אף באלימות מילולית, כאשר ניסו לעמת אותו עם מה שהובטח. "הוא ממש פעל בתקיפות מולנו, דרך ההתנהלות והדיבור שלו היו אגרסיביים, וכשהבנו את הסיטואציה שבה אנו שרויות, דרשנו ממנו לצאת במידי מדירתנו".

על מנת לבחון את התנהלותו של נ' גם כיום, ובפרט בשנה האחרונה – ערכנו מבחן נוסף וחיפשנו אחר פרסומים שונים שלו מהחודש האחרון. התברר לנו כי נ' עדיין פעיל. גורמי עדות שונים הביאנו לפנות אל נ'. חיפשנו פרסום מכירתי עדכני באחד מעמודי הפייסבוק, הבענו התעניינות במוצריו ואף שאלנו כמה שאלות, ובהן על איכות המוצר, על מספר השנים שבהן המוצר בשימוש, אם תהיה אחריות למוצר, וכן מהו אופן התשלום. התנהלותו של נ' מולנו בהודעות התאפיינה במענה מהיר מאוד (לא חלפו חמש דקות וכבר ענה לנו), ובנוסף הוא שלח לנו במהרה תמונות ומידע מפורט, עוד לפני ששאלנו או ביקשנו.

באשר להתנהלותה של המשטרה, נראה כי לא הצליחה לתת מענה מירבי לכלל התלונות, זאת מאחר שהוגשו תלונות בודדות אשר לא כללו בתוכן ראיות מספקות המצדיקות טיפול בתלונה. מכאן ניתן להסיק כי מקומן של הרשתות החברתיות מהווה נדבך משמעותי עבור התמודדות יעילה יותר עם התופעה. שימו לב ממי אתם קונים וודאו שיש למוכר מוניטין שמצדיק את הקנייה.

תגובתו הרשמית של נ':

"ניסיתי לתת את המענה המרבי, לכל לקוח בהתאם לבעיה האישית והפתרון הרלוונטי, במקרים שהיה צורך בתיקון הגעתי לבית הלקוחות ופעלתי במקצועיות. במקרים בהם היה באמת צורך בהחלפתם של מוצרי הלקוחות כך נהגתי והחלפתי. כל ניסיון של הכפשה והשמצה מצד אנשים שונים ברשתות החברתיות וכעת גם במסגרת תחקיר נועדו לפגוע בשמי הטוב ובפרנסתי ולא אתן יד לכך".

תגובת המשטרה– טרם התקבלה התגובה.

תגובת המועצה הישראלית לצרכנות– טרם התקבל מענה.

(נצפה 54 פעמים, 1 צפיות היום)