מצלמת האייפון תחליף את "עדשת העיתונות"? מקום הצלם בעידן התיעוד ההמוני
לכל אחד יש סמארטפון, וכל אירוע מצולם מכמה זוויות. מה הערך של צלם עיתונות בעידן כזה, ולמה הוא חשוב, אולי יותר מתמיד, גם כעת?
- 1 בספטמבר 2022
- 0
כשהוקמה הטלוויזיה הישראלית ברוממה בירושלים, זו הייתה הפעם הראשונה בישראל שבה אפשר היה לשבת בסלון ועדיין לראות מקרוב איך נראים הכפרים ביהודה, שומרון ועזה, מה קורה במסדרונות הכנסת ומה קורה בשדות החקלאיים בדרום. צוותי הצילום שכללו תאורן, צלם, עוזר צלם, מקליט, כתב ונהג, היו יוצאים ברכב גדול מלא ציוד.
55 שנים אחר כך, כשלכל אחד מאיתנו יש מצלמה באיכות שידור בכיס, החדשות שמגיעות אלינו לסלון, או לנייד, נראות אחרת לגמרי.
כל שיגור רקטה מתועד על ידי מאות אנשים, תאונות דרכים מתועדות בזמן אמת, קטטות שפורצות בבריכה או במועדון מצולמות מכמה זוויות וכך גם מרדפים משטרתיים אחרי חשודים. למעשה – נדיר שיש סיפור, בלי תמונות סטילס או תמונות וידאו.
וזה לא רק הודות למצלמות הטלפונים הסלולאריים: הרחובות שלנו מרושתים במצלמות אבטחה, לשוטרים מוצמדות מצלמות גוף, במכוניות רבות כבר התקינו מצלמות רכב, מצלמות גו פרו הפכו להיות זולות מאוד ומצלמות התנועה מוצבות לאורך הכבישים. ועוד לא אמרנו כלום על מצלמות נסתרות.
כשיש כל כך הרבה חומרים, צריך בשלב ראשון להגיע אל החומרים האלה (הרבה פעמים החומרים מגיעים למערכות החדשות), ואחר כך להחליט מה משדרים ומה לא.
לא מעט מנהיגים אצלינו וגם בעולם, משתמשים ברשתות החברתיות כדי להעביר מסרים – סרטונים בטיקטוק, שיחה עם הציבור בפייסטיים, וציוצים וסרטונים בטוויטר. בלשכות הכי בכירות בישראל מפיצים באופן קבוע סרטונים עם עמדת נבחרי הציבור. הרבה פעמים זו חלופה קלה ונוחה להימנע ממסיבת עיתונאים. כך גם לא צריך לענות על שאלות עיתונאים.
אז אם יש כל כך הרבה צלמים בכל מקום, למה עדיין מחזיקים גופי השידור בסוללה של צלמים ומשלמים להם משכורת?
מוקדם מאוד להספיד את המקצוע – הצלמים במערכות הטלוויזיה עברו הכשרה, ובדרך כלל הם בעלי ניסיון, יודעים מה מצלמים ולא פחות חשוב, מה לא מצלמים. האסתטיקה של התמונה הפכה להיות מוערכת וחשובה יותר, גם כשמדובר בחדשות, ובמיוחד בצילום כתבות מגזין. כתבים שיוצאים לכתבות יזומות חוברים לצלמי המערכת, ואת האסתטיקה הוויזואלית בדרך כלל אפשר להשיג רק על ידי צלמים מקצועיים.
אחד המקצועות החשובים במערכת החדשות בטלוויזיה היה ונותר הצלם. האיש בקצה, שנמצא בשטח, מתעד ומביא את החומר למערכת. בסוף, אין תחליף לעבודת העיתונאי.
הדס לוי סצמסקי היא עורכת תוכן בחדשות 12 וברדיו N12 ומלמדת את "הסדנא למקצועות הטלוויזיה" בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה