בחודשים האחרונים עולות תלונות רבות מצד תושבי ירושלים נגד חברת הגיחון, האמונה על המים והביוב בעיר. התושבים משתפים כי מגיעים אליהם חשבונות במכתבים ומסרונים ומהם עולה הטענה לצריכת מים מוגברת מהרגיל. הזינוק החד במחיר לא סביר, בהינתן העובדה שמדובר בעלייה של 200% במקרה הטוב, ואלפי אחוזים במקרה הרע. התופעה חולשת כמעט על כל השכונות בירושלים, ובהן: פסגת זאב, הגבעה הצרפתית, גילה, ארנונה, הר חומה, בקעה, טלביה, קטמונים, רמת בית הכרם ונוף ציון. הסיבה למכתבים ולדרישות של הגיחון אינה נראית לעין, וגם משיחותינו עם התושבים לא עלתה תשובה ברורה ומספקת.

כך למשל, מספרים סימונה ויצחק (שמות בדויים), תושבי שכונת קריית מנחם שבעיר: "קיבלנו מכתב על חריגת מים לא הגיונית בצריכה המשותפת של הבניין, כ-65% חריגה ביחס לשנה הקודמת. בדקנו שאין נזילה, ובאמת אין, אז ביקשנו זיכוי בצריכה המשותפת. לא הייתה להם שום בושה לענות לנו שהם יזכו אותנו רק אם נתקן את הנזילה, שכאמור אינה קיימת. זה ממש אבסורד וכמובן שבסופו של דבר לא קיבלנו שום החזר״.

גם ב', תושב שכונת גילה, שיתף אותנו כי אמו שילמה 700 שקלים יותר מהחשבון הממוצע שלהם עבור חברת הגיחון. כששאלנו לסיבה, הוא אמר כי ליד ביתו מתקיימות עבודות להקמת קווים נוספים של הרכבת הקלה בעיר. באחד מימי העבודה התפוצץ צינור, שאת התשלומים עליו הוא משער שגלגלו לדיירי הבניין הסמוך – הבניין שבו הוא מתגורר. ב׳ ואמו חיים ומשתכרים לבדם וההתמודדות עם התשלומים הגבוהים מכבידה עליהם. הם חוסכים את משכורותיהם לתשלום שכר הדירה ולאוכל, ואינם יכולים לאפשר לעצמם לחרוג מהתשלומים שאליהם הם רגילים. עם זאת, נראה כי את הגיחון זה לא ממש מעניין.

בעדות נוספת שהגיעה למערכת נכתב: "במהלך נסיעת עבודה לחו"ל לחודש, צריכת המים בפועל הייתה אפסית. הילדים שלנו נשארו בארץ אז מדי פעם הם היו בבית, אך לרוב הם ישנו אצל חמותי. שחזרנו לארץ וראינו את החשבון, שעון המים הצביע אחרת. קיבלנו חשבון מים לא הגיוני שלא משקף את המצב במציאות". עוד נאמר: "פנינו אל חברת הגיחון כדי לקבל תשובות לטענותינו, אך נתקלנו בחוסר מענה ובתשובה לא הולמת וכמובן שהיינו צריכים לשלם את החשבון".

זאת ועוד, מעדות שנתנה לנו גלית, תושבת פסגת זאב, עולה כי בחודשי מרץ – אפריל 2021 היא קיבלה חשבון מים מופקע של 350 שקלים וכך גם שכניה לבניין. זאת, בעוד שצריכת המים החודשית שלה ושל בנותיה עומדת על 200 שקלים לערך. היא מתעקשת כי לא היה שינוי מהותי בצריכת המים שלה בחודשים אלו וכי חשבון המים הגבוה הפתיע אותה. ״פתחתי את החשבון והייתי בשוק. אני במשך שנים צורכת את אותה כמות המים ושום דבר באורח החיים שלי לא השתנה״.

היא מספרת כי פנתה לחברת הגיחון ונענתה בתגובה מזלזלת. ״התקשרתי אליהם והסברתי להם שחשבון המים שהגיע פשוט לא הגיוני. ששום דבר לא השתנה בחודשים האלה ואני לא מצליחה להבין איך חשבון המים שהגיע גבוה ב–150 שקלים מהסכום שאני משלמת בדרך כלל. הנציגה דיברה אליי בזלזול ואמרה לי שזה החשבון וכנראה שזה בגלל שימוש גבוה יותר בגלל החגים ואין לה מה לעשות עם זה״. לסיכומו של דבר, התייאשה גלית משיחות עם נציגים ״אטומים״ לדבריה, ושילמה את החשבון המופרז בלית ברירה. ״אני פשוט מקווה שזה לא יקרה יותר. זאת לא פעם ראשונה שיש חג ואף פעם לא קיבלנו סכום כזה. יש אנשים שנמצאים במצב כלכלי לא פשוט והתשלומים הגבוהים והלא מוצדקים האלה לא תורמים למצב״.

עופר ברקוביץ'. צילום: ויקיפדיה

כתוצאה מכך, בדצמבר האחרון, תושבי שכונת פסגת זאב פתחו במאבק. הם שכרו את עורך הדין אביתר ויזן, ששלח מכתב לחברת הגיחון כחלק מתביעה ייצוגית של תושבי השכונה כנגדה. לפי המכתב, הותקנו מוני מים חדשים בחלק מהבתים של תושבי ירושלים, ובהם אין "שסתום אל חוזר". השסתום מאפשר זרימת מים רק לכיוון אחד, ובהעדרו המים זורמים לשני כיוונים, כשמונה המים יחשב שוב את המים שכבר חויבתם עליהם. התושבים דורשים זיכוי כספי מלא על החשבונות המופקעים בגין אי התקנת השסתום, וכן דורשים להתקינו לכלל הצרכנים או להחליף למונה מים אחר. תגובת הגיחון להיעדר השסתום הייתה: "החברה מתקינה מדי מים בהתאם להנחיות הרגולטור – רשות המים. מדי המים שאושרו להתקנה אינם מכילים שסתום אל חוזר. אמינות קריאת מדי המים אינה נפגעת מאי התקנת שסתום זה".

הגולשים ברשתות החברתיות ניסו להציף ולהעלות את הנושא, וזאת כדי לשים סוף לסיפור. הם צילמו והעלו את המכתבים שהם מקבלים, את המסרונים, וכן, גם את הזיכויים מצד החברה – כשאחד מהם עמד על 11 שקלים בודדים, סכום זעום ופעוט. ניסינו להבין בעצמנו את המקרה. כך, כאשר שוחחנו עם ל', נציג מהמוקד הטלפוני של החברה הצגנו את עצמנו כתושבות בעיר, וביקשנו להבין מהי תשובתו על הטענות לחשבונות מופקעים. הנציג השיב כי מדובר, פשוטו כמשמעו, בעלייה בצריכת המים.

בישיבת מועצה, עופר ברקוביץ' יושב ראש סיעת "התעוררות" ניסה להעלות את בעיית חשבונות המים של תושבי ירושלים. הוא נתקל בהשתקה ובזלזול מצד חגית משה, סגניתו של ראש העיר משה ליאון. בסרטון שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו, נראה כי משה הרימה את קולה כלפי ברקוביץ', מששמעה שבכוונתו להציף את בעיית החשבונות. לאחר ניסיונות כושלים, ברקוביץ' נסוג ולא הצליח לסיים את דבריו, וכך כתב: "אתם חייבים לראות. זה הווידאו מישיבת המועצה הערב, שבו אני מנסה להציג את בעיית התשלומים המופרזים בחשבונות המים של תושבי ירושלים בדיון מועצת העיר, במטרה שהעירייה תממן צוות בדיקה שיעבור בכל מקום שלא מצליחים לאתר בו תקלה. זלזול אדיר מצד סגנית ראש העיר חגית משה וראש העירייה ליאון וסתימת פיות. בושה שזו ההתנהלות. מזמין את כל הנפגעים לפנות לסגנית ראש העירייה חגית משה, אתם שמשלמים מיסים אתם הבוסים שלה, היא עובדת אצלכם, בנוגע לבעיה האדירה של חשבונות המים המופרזים ובנוגע להתנהלות הערב. בושה וחרפה".

לאחר תלונות רבות, פרסמה חברת הגיחון את תגובתה למקרה: ״המכתבים שהתושבים קיבלו נשלחו בהוראת רשות המים ועל פי חוק. מתוך כוונה להנגיש את האמור במכתב קיים תאגיד 'הגיחון' מערכת של פעולות עם 'הפנים לתושבים', כדי לעזור ולתת את התשובות ולמצוא את החריגות אם קיימות כאלה. כמו כן נפתחה תיבת מייל ייעודית (meshutefet@hagihon.co.il) ואליה ניתן לפנות עם כל הפניות בנושא. זאת בנוסף למשרדי קבלת הקהל של 'הגיחון' והמרכז הטלפוני. בנוסף מפרסמת 'הגיחון' מודעות עם הסברים לתושבים כיצד לפעול בנושא החריגות בחשבונות המים. מנהלים מטעם חברת 'הגיחון' נפגשו עם סגן ראש העירייה אריה קינג ועם עופר איובי, וסוכם כי החברה תקיים מפגשים במרכזים הקהילתיים השונים, שבהם יענו נציגי 'הגיחון' על שאלות התושבים. זה המקום לציין כי עד כה התקבלו כ־250 פניות בנושא ('הגיחון' משרת יותר ממיליון תושבים). בכ־70% מהפניות העלייה בצריכה המשותפת זניחה ומינורית ביותר. בכ־20% מהפניות העלייה בצריכה המשותפת נגרמה כתוצאה מנזילה. בנוגע ל־10% הנותרים, מבוצעות כעת בדיקות מעמיקות על מנת לבדוק מה הסיבות לעלייה בצריכה המשותפת".

ממנכ"ל תאגיד הגיחון, חיים גבאי, נמסר בראיון ל"כל העיר" שהוא באופן אישי יבדוק כל תלונה של התושבים, אם תוגש כזו, הנוגעת לגובה חשבון המים. אבל לפני כן, לגבאי חשוב להסביר: "אין סיבה באמת לתלונה, או לאיזשהו חשש. אף תושב בירושלים לא משלם שקל אחד יותר מכפי שהוא אמור לשלם. כולם משלמים וישלמו בדיוק לפי צריכת המים שלהם. הציבור בירושלים יכול וצריך לישון בשקט, אין טעות בחשבון המים".

לגופו של עניין, תושבים רבים בירושלים סובלים מהתופעה והתסכול רב. העלייה המופרזת והבלתי הגיונית גרמה לתושבים לשלם, לדבריהם, חשבונות מופקעים שאינם תואמים את צריכת המים האמיתית שלהם. חשוב לציין כי תושבים רבים שילמו את החשבונות בצורה ״אוטומטית״ ללא מבט ביקורתי על התשלום מתוך חוסר תשומת לב או חוסר בזמן. כמו כן, יש לזכור את התושבים שיכולתם להילחם במערכת הביורוקרטית והמסועפת מעוטה כגון קשישים. עניין זה יוצר מצב שבו מספר המקרים הקונקרטי אינו ידוע וייתכן כי לעולם לא נדע את ההיקף האמיתי של התופעה. הטיפול המזלזל והלוקה בחסר של חברת הגיחון ועיריית ירושלים מדאיג וכמובן שאין לתושבים אפשרות ״להתנתק״ מהחברה, אחרת יישארו ללא מים. היכולת של חברת המים היחידה בירושלים, לנצל את התושבים ולגרום להם לשלם את הסכום המופקע בלית ברירה מעוררת, לכל הפחות, כעס.

(נצפה 74 פעמים, 1 צפיות היום)