אלפי חרדים, חסידים ושאינם, ליוו למנוחות את הרב חיים מאיר וואזנר, בשלהי חודש פברואר. בימים רגילים, הפרסום על אודות הלוויה היה נותר בארבע אמותיה של בני ברק ובאתרי האינטרנט של הציבור החרדי, אבל הימים אינם ימים רגילים, וגם התקשורת הכללית סיקרה את מותו, חרף מעמדו ושמו שלא היה מוכר לאוזניים חילוניות.

הסיפור היה אחר – הרב בן ה-84 שנדבק בקורונה ונפטר, הוציא בכל זאת אלפי בני אדם לרחובות חרף ההגבלות החמורות על התקהלות. ציבור רחב לא הצליח להבין איך מוות שכזה לא מזעזע את המגזר החרדי ולכל הפחות מונע את ההלוויה ההמונית. אלא שלא ההתקהלות לבדה יצרה את הפער, אלא גם ההתנגדות הפומבית של קהילת הרב למתן החיסונים נגד הנגיף, חיסון שיכול היה לשמור על חייו.

הרב וואזנר. משמאל. צילום: עודד פרידמן

קהילת וואזנר לא לבד. בחברה החרדית ישנה התנגדות חלקית לחיסון לקורונה, לעתים אקטיבית – כזו שמורה להימנע מהם, ולעתים פסיבית – כאשר מבית הרב לא יוצאת הוראה מפורשת המאפשרת את קבלת החיסון. מתחקיר שבוצע עבור "שומרי הסף" עולה כי הקהילות השונות שמתנגדות לחיסון מונות יותר מ-150 אלף בני אדם שלא מתכוונים ליטול את החיסון באופן ממוסד. להתנגדות לחיסונים כמה סיבות, ובמהלך העבודה על התחקיר קיבלנו תשובות שונות – החל מייחוס קונספירציות למפיצי החיסון, וכלה בחששות רציונליים מפני חיסון שפותח במהירות יחסית, ובשיטה חדשה.

"החיסון נוצר על ידי רוצחים גרמנים" 

בשיחה שקיימנו עם ר' יואליש קרויס, מי שמכונה הקמב"ץ של העדה החרדית, הוסברה דעתם של בית הדין של "העדה", שמרותו נתונה על כ-100 אלף בני אדם. עוד קודם יש לציין כי הציבור של העדה החרדית, שמרכזו נמצא בשכונת מאה שערים בירושלים, היה בין אלו שסבלו מרמת תחלואה גבוהה במיוחד לאורך השנה האחרונה. קרויס סיפר כי דעתם של הרבנים היא לקחת את החיסון רק בעוד כחצי שנה. הוא הסביר כי ישנו חשש בקרב הרבנים לגבי החיסון, ולגבי התועלת שלו כלפי הציבור, ועל כן הם מחכים לראות כיצד הוא עובד ואת השפעותיו.

"לא יכול להיות שאמרו שלא מחסנים רק מעל גיל 60 ולא מתחת לגיל 16, ואז מגיעים לקופת החולים ומחסנים גם ילדים", אומר קרויס (ולא ברור על מה דבריו מסתמכים, שכן עדיין לא יצאה הוראה לחסן ילדים). "וגם אמרו שמי שהיה לו קורונה לא יקבל חיסון, אז מה זו הליצנות הזו שכולם לוקחים?!  זאת אומרת שיש פה איזה משהו, אני לא יודע מה". קרויס הוסיף כי רוב הציבור שלהם – כ-86% מכלל הקהילות כבר חלה. הוא מאמין כי הציבור כבר התחסן בחיסון העדר הטבעי. כאן נכון לציין כי בית הדין של העדה החרדית כבר התנגד לקבלת חיסונים אחרים בעבר, ורק לאחר שכנועים רבים, בעקבות מחלת החצבת, הם הורו לחסן את הילדים של הקהילה.

מתנגדי חיסונים נוספים הם חסרי חסידות סאסוב, שמרכזה נמצא בעיר המעורבת גני תקווה. לדברי האדמו"ר יש ברשותו מים שהם תרופה למגוון בעיות רפואיות והם מסייעים גם בטיפול בקורונה. הוא קורא לתרופה הזו "טיפות מתן חיים" ובשיחה שנתן האדמו"ר לחסידיו במהלך חג החנוכה, צוטט האדמו"ר מתבטא בחריפות נגד החיסון: "את הטיפות האלה הרופאים לא מרשים לתת. הם לא מאפשרים! והם בפירוש רוצחים. והרוצחים האלה באים עכשיו להגיד שצריך לקבל את הזריקה אשר אף אחד לא יודע עליה כלום".

האדמו"ר גם יוצא נגד הרבנים אשר מעודדים את החסידים שלהם להתחסן, ואומר כי מספר עסקנים הטעו אותם מתוך אינטרסים. האדמו"ר קורא בצורה ישירה לא להתחסן: "אני אומר לאנשים להיזהר על החיים ולא לעשות (את החיסון), כי התוצאה יכולה להיות מרה. אומרים שלמי שיש אלרגיה אסור לקחת את הדבר הזה. מישהו מכם יודע מה זאת אלרגיה? בזריקה הזאת מחדירים חיידק חי, לא עלינו, לגופו של אדם. לא מומת כי אם חי" (הערת העורכים: בחיסון של פייזר {ושל מודרנה} שבו מחסנים בארץ, מוחדרת מולקולת mRNA שנעלמת בזריזות אחרי שהיא מייצרת בתא את חלבון הספייק של נגיף הקורונה, וכך מערכת החיסון יכולה לתקוף אותו ולייצר נוגדנים. בשום מצב לא מוחדר חיידק חי לתא)

האדמו"ר אף השווה את הממשלה בישראל לאימפריה היוונית, כמי שרוצה למחוק את היהדות בגלל הגבלות הקורונה: "מה החשבון של הממשלה? הרי לחיים אין בעיניהם שום ערך. שתדעו, לאף אחד היה אסור להתחתן השנה. מעולם לא הייתה גזירה כזו שאי אפשר להתחתן. הנס הוא שהמשטרה הייתה עצלנית ולא עשתה כלום", אמר האדמו"ר בשיחה לחג החנוכה. "קודם אפשר היה להעמיד חופה וקידושין, עכשיו כל דבר אסור. להתגרש מותר אבל להתחתן לא. הם מתייוונים ויוונים. לנו יש את חכמי ישראל ואת חכמי התורה ועל פיהם אנו נוהגים".

בסוף השיחה שהעביר אף ניסה להרחיק את מאמיניו מהחיסון והוסיף: "החיסון היום נוצר ע"י רוצחים גרמנים בשיתוף עם רוצחים אמריקאים ובעל בית גוי מתורכיה. הם אלו שהולכים להציל את כל העולם. זה הדיבור היום. עכשיו כשאנו נכנסים לחנוכה, עליכם לדעת שאנו צריכים להתפלל לגאולה שלמה".

חרף הדברים האמורים, רוב הקולות של המתנגדים לחיסון נמצאים בשוליים של החברה החרדית, ורוב הרבנים הורו לאנשיהם ללכת וליטול את החיסון כפתרון היחידי למנוע חולי ותמותה. בכירים ומוכרים בחברה החרדית טוענים בשיחה עם "שומרי הסף" שהרבנים שהורו שלא להתחסן הם "רבנים ליגה ג' ו-ד'". לדבריהם, מדובר באנשים שהרוב לא מכיר אותם, בעוד שגדולי ישראל – הרב קנייבסקי ועוד – קראו לאנשיהם להתחסן.

ועדיין נשארת השאלה מה תהיינה ההשלכות בעקבות אותה התנגדות לנטילת החיסון לקורונה. בשיחה שקיימנו עם פרופ' מוטי רביד, מי שהיה המנהל הרפואי של בית החולים מעייני הישועה בבני ברק והיה במגע עם החברה החרדית בתקופת הקורונה, הוא קובע כי על המבוגרים והחולים בחברה החרדית לקבל את החיסון, אחרת התחלואה לא תרד. לדבריו, "צפויים גלים נוספים, זה יעלה וירד עד שמישהו יחליט או לנקוט באמצעים שיעודדו חיסון בכל אמצעי שהוא, או שהרבנים אולי יראו את האור וירדו מהאמונות הטפלות שלהם ויבינו שהמומחיות שלהם לא ברפואה, ושלא יפסקו ברפואה".

אשר לטענה של מספר מתנגדים כי רוב הציבור כבר חלה והם יתחסנו בחיסון העדר הוא מציין: "זה כמובן לא נכון כי אנחנו יודעים את הנתונים. אחוז החולים עד עכשיו באוכלוסייה הכללית עומד על כ-600 אלף, ונגיד שאנחנו לא יודעים על כמה נוספים אז מדובר ב-700 אלף מתוך 9 וחצי מיליון. על מנת להגיע לחסינות עדר במחלה הזאת אתה צריך להגיע ל-80 אחוז חולים, אז לעבור מ20% ל80% בחברה החרדית אתה מדבר על עוד 10 אלף מתים. אין חסינות עדר! אנחנו אפילו לא מדגדגים את הקצה של חסינות עדר".

פרופ' רביד התייחס להשפעות האפשריות על הציבור הכללי במקרה שרבים בציבור החרדי לא יתחסנו, ואמר כי "אי אפשר לחשוב שישנה גדר בין המגזרים". הוא הוסיף: "המגע קיים, ותהיה השפעה. הציבור החרדי והציבור הכללי נפגשים על בסיס יומיומי ברחוב, באזורי עבודה ובביקורים שונים, ולכן אם שיעור התחלואה בציבור החרדי יישאר גבוה, תהיה זליגה לציבור הכללי".

 

(נצפה 99 פעמים, 1 צפיות היום)